درآمد غیرفعال چیست؟ (چگونه با درآمد غیرفعال به استقلال مالی برسیم)

چگونه-درآمد-غیرفعال-داشته-باشیم

وقتی به زندگی افراد ثروتمند دقت کنید متوجه می‌شوید که یکی از رموز اصلی ثروتمند شدن آنها، درآمد غیرفعال است. این افراد این حقیقت را متوجه شده‌اند که کار زیاد مساوی با استقلال مالی نیست. برای درآمد غیرفعال نیاز دارید که هوشمندانه کار کنید.

برخلاف درآمد فعال که فرد نیاز به دخالت مستقیم روزانه برای کسب درآمد دارد، در درآمد غیرفعال اگرچه در ابتدا نیاز به صرف وقت یا هزینه برای شروع دارید اما اگر کار را به خوبی پیش ببرید، می‌توانید حتی از کار ثابت بی‌نیاز شوید. برای کسب درآمد غیرفعال باید بتوانید نگرش خود را تغییر دهید و به جای سخت کار کردن، حساب شده کار کردن را در پیش بگیرد.

بعد از انتشار کتاب “۴ ساعت کار در هفته” نوشته تیم فریس، درآمد غیرفعال تبدیل به موضوعی جذاب شد، که اگر در آن به موفقیت برسید، در انتخاب زندگی دلخواه‌تان آزاد خواهید بود. این کتاب یک بار دیگر به این موضوع اشاره می‌کند که با کار زیاد ثروتمند نخواهید شد بلکه هوشمندانه کار کردن است که تولید ثروت می‌کند.

شما در هر صورت برای رسیدن به درآمد خوب باید کار کنید اما کار هوشمندانه این است که به جای کاری با درآمد ثابت ماهانه، بر روی کاری زمان بگذارید که بعد از مدتی برای شما چندین برابر سوددهی داشته باشد.

درآمد غیرفعال ایجاد سیستمی است که درآمد، بدون نیاز به حضور پیوسته شما جریان داشته باشد.

در شرایط اقتصادی امروز، افراد بیشتری به دنبال راهی برای کسب درآمد غیرفعال هستند، چون بدون درگیری تمام‌وقت، حتی بیشتر از درآمد فعال می‌توان کسب درآمد کرد. در واقع شما سیستمی خلق کرده‌اید که بدون حضور تمام وقت شما برایتان درآمدزایی می‌کند.

حتما این گفته را شنیده‌اید “زمانی هم که در خواب هستید پول پارو کنید”. این گفته می‌تواند درست باشد، اما قبل از اینکه گام‌های اولیه را بردارید کمی عقب‌تر برویم. ببینیم درآمد غیرفعال واقعا یعنی چه؟ چگونه باید آن را شروع کرد و چگونه کار می‌کند؟

مزایای-درآمد-غیرفعال-و-روشهای-ایجاد-آن

درآمد فعال یا درآمد غیرفعال

در حالت کلی دو مدل درآمدی وجود دارد: فعال و غیرفعال

درآمد فعال چیست؟

درآمد فعال زمانی است که برای کارهایی که انجام می‌دهید، حقوقی دریافت می‌کنید. یک بار بابت این کار پولی دریافت می‌کنید و این پایان کار است. درآمد فعال به مشارکت مستقیم شما نیاز دارد یعنی اگر حضور نداشته باشید درآمدی هم وجود نخواهد داشت.

اگر بابت شغلی که دارید حقوق منظم ماهیانه دریافت می‌کنید، درآمد فعال دارید. اکثر افراد تنها مدل درآمدی فعال دارند. در این مدل درآمدی، میزان حقوق براساس کیفیت کار یا تجربه می‌تواند تغییر کند اما قاعده کار تفاوتی نخواهد کرد. باید هر روز زمان مشخصی را صرف کار کنید مثلا ۹ صبح تا ۵ عصر تا درآمد ماهیانه شما تضمین شود.

قانون درآمد فعال این است: زمان مشخصی را به فعالیتی اختصاص دهید و بابت آن پولی دریافت ‌کنید.

درآمد غیرفعال چیست؟

با ایجاد خدمات یا خلق ارزش می‌توانید به‌ طور نامحدود درآمد داشته باشید. این مدل درآمدی محدودیت زمانی یا مکانی ندارد. نکته مهم این است که ارزشی ایجاد کنید که مردم آن را دوست داشته باشند به این شکل حاضرند پول خوبی پرداخت کنند.

راه‌های زیادی برای کسب درآمد غیرفعال وجود دارد. انتخاب هر کدام نیاز به بررسی مهارتها، شرایط محیطی و امکانات مالی دارد. اینترنت فرصت‌های بسیاری برای درآمد غیر فعال به‌وجود آورده است. می‌توانید در اینترنت محصولات خود را بفروشید یا از سیستم‌های همکاری در فروش استفاده کنید.

البته درآمد غیرفعال تنها وابسته به دنیای مجازی نیست و سرمایه گذاری در معاملات و بورس نیز نوعی درآمد غیر فعال به شمار می‌روند، اگرچه نیاز به سرمایه زیادی دارند و شاید در توان هر فردی نباشد. اما شروع کسب و کار در فضای مجازی بسیار کم هزینه است و تقریبا هر فردی با صرف زمان و پشتکار می‌تواند به درآمد غیرفعال برسد.

مشارکت در یک کسب‌و‌کار، بدون دخالت مستقیم، نوع دیگر درآمد غیرفعال است. به این صورت با سرمایه‌گذاری بر روی پول یا تخصص‌تان در سود حاصل مشارکت خواهید کرد.

درآمد-فعال-و-درآمد-غیرفعال

رویای درآمد غیرفعال حقیقت دارد؟

همه ایده درآمد غیرفعال را دوست دارند و فکر کردن به آن بسیار جذاب است. مجبور نیستید که از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر مشغول به کار باشید. می‌توانید فعالیت‌های کاری خود را از خانه یا در حین مسافرت انجام دهید. برنامه کاری مطابق میل خود داشته باشید. بهتر از همه اینکه یک بار ارزشی را خلق می‌کنید و بارها از آن درآمد کسب می‌کنید.

درآمد غیرفعال می‌تواند از سه منبع اصلی تامین شود:
• خرید ملک و اجاره آن یا خرید و فروش سهام: این دسته نیاز به شم اقتصادی و آشنایی کامل با بازار کار دارد تا منجر به از دست دادن سود نشود. به علاوه برخی افراد تمایل دارند که به جای خرید یک ملک و اجاره دادن آن، سرمایه خود را به کاری اختصاص دهند که ارزش اقتصادی بیشتری داشته باشد و تولید ارزش بیشتری بکند.

• سرمایه گذاری در یک کسب و کار: اینکه در کاری سرمایه‌گذاری کنید الزاما به این نیازی ندارد که خود شما شروع کننده و تنها سرمایه‌گذار آن باشید. برخی مشاغل موفق برای توسعه کار نیاز به سرمایه دارند و سرمایه‌گذاری در آنها می‌تواند گزینه خوبی باشد.

کسب و کار در فضای آنلاین مانند  کسب و کار اینترنتی و فروش محصول در اینترنت یکی از بهترین نمونه‌های درآمد غیر فعال است که مناسب بیشتر افراد است. روش‌های کسب درآمد غیرفعال از فضای مجازی بسیار متنوع است و اگر آشنایی زیادی با این زمینه ندارد ابتدا بررسی کنید که انتخاب درستی برای نوع درآمدزایی از آن داشته باشید. شاید یک وبلاگ با مطالب مفید برای جذب تبلیغ‌کنندگان یا فروشگاه آنلاین دوره‌‌های تخصصی برای شما مناسب باشد.

دو روش اول نیاز به سرمایه بسیار بیشتر و درصد ریسک بالاتر دارند. اما کسب و کارهای آنلاین به خصوص اگر مهارتی دارید با سرمایه بسیار کم قابل راه اندازی است.

درآمد غیرفعال با آزادی مالی که ایجاد می‌کند باعث رها شدن از بسیاری از استرس‌های مالی زندگی می‌شود. دیگر نیازی ندارید که تمام اوقات خود را صرف کار کنید و زمان‌هایی برای فعالیت‌های مورد علاقه خود پیدا می‌کنید. علاوه بر این یکی دیگر از مزایای فعالیت در فضای مجازی این است که بسیاری از کارها می‌تواند به صورت سیستماتیک و خودکار انجام شود و نیازی به دخالت شما نیست.

با درآمد غیرفعال سبک زندگی جدیدی را تجربه می‌کنید و به دلیل درگیر نبودن ذهن، خلاقیت و نوآوری بیشتری برای زندگی و کسب و کار خواهید داشت. ایده‌های جدیدی برای رشد کسب و کار به ذهنتان می‌رسد که همین موضوع باعث جذب سود بیشتر به کار می‌شود.

اما این همه داستان درآمد غیرفعال نیست

جنبه خوب درآمد غیرفعال حقیقت دارد اما تنها نیمی از ماجرا است. شروع درآمد غیرفعال نیاز به فعالیت زیاد و بهبود همیشگی کسب وکار دارد و حتی بیشتر از درآمد فعال از خود گذشتگی می‌خواهد.

رسیدن به درآمد غیرفعال قطعا امکانپذیر است اما باید با زمان و تلاش زیاد، هزینه‌های آن را بپردازید. برای اینکه در آینده امنیت مالی داشته باشید در شروع نیاز به صبر و برنامه‌ریزی بلند مدت دارید.

درآمد-غیرفعال-و-موفقیت-مالی

در مدل درآمدی فعال، از اولین روز کاری درآمد دارید که به صورت روزانه یا ماهیانه پرداخت می‌شود.

برای درآمد غیرفعال در ابتدا نیاز به صرف هزینه و زمان دارد اما بازدهی به مراتب بیشتری در آینده خواهد داشت.

نام درآمد غیرفعال این ذهنیت را ایجاد می‌کند که نیاز به فعالیت خاصی ندارد و با حداقل هزینه بیشترین بهر‌ه‌برداری انجام می‌شود. تاد ترسیدر، مربی مالی می‌گوید: تصور بسیاری از افراد درباره درآمد غیرفعال یعنی دریافت چیزی درقبال هیچ هزینه‌ای! این تصور کاملا اشتباه است.

در ابتدای مقاله اشاره شد که اکثر افراد تنها درآمد فعال دارند و دلیل آن شروع سخت‌تر، نیاز به سرمایه اولیه (پول یا مهارت)، ریسک بالاتر و بازدهی دیرتر درآمد غیرفعال است. به همین دلیل کمتر افرادی به سراغ درآمد غیر فعال می‌روند. سرمایه‌ای که وارد کار می‌کنید، الزاما مالی نیست، بلکه صرف زمان و دانش مهم‌تر از مسائل مالی است.

در واقع برای شروع و حفظ درآمد غیرفعال خود باید همیشه به دنبال رشد کار و یادگیری باشید تا کسب و کار خود را رشد دهید. اما اگر درآمد غیرفعال انتخاب شما باشد بدون شک در آینده نزدیک، زندگی بهتری در جنبه‌های مختلف شغلی و فردی تجربه خواهید کرد.

آیا برای درآمد غیرفعال باید شغلم ثابتم را کنار بگذارم؟

خیر. شاید امکان این را ندارید که از ابتدای کار، تمام وقت روی درآمد غیر فعال تمرکز کنید. می‌توانید بعد از شروع بازدهی، آن را به عنوان شغل اول و ثابت خود در نظر بگیرید.

حتی نیازی نیست که بین این دو مدل درآمدی یکی انتخاب شود. می‌توان هر دو مدل درآمدی را داشت به شکلی که هرکدام مکمل دیگری باشد:

• اگر طراح و‌ب‌سایت هستید (درآمد فعال) می‌توانید با گرفتن نمایندگی هاست، بدون هیچ زحمتی درصدی از فروش را دریافت کنید یا قالب‌های خود را در فروشگاه‌های اینترنتی فروش قالب به فروش برسانید.

• اگر آموزشگاه آشپزی دارید می‌توانید با نوشتن کتاب آموزش آشپزی یا راه‌اندازی وب سایت آموزشی، درآمد بیشتری کسب کنید.

• هر مهارت خاصی  که دارید می‌توانید با تولید محتوا درسایت شروع به کسب درآمد کنید. محتوای خوب باعث می‌شود که به مرور شناخته شوید و افراد علاقمند، محصولات و خدمات شما را خریداری کنند. اهمیت تولید محتوا در کسب درآمد اینترنتی را دست کم نگیرید. 

فکر کنید که در کسب و کار شما از چه راه‌هایی می‌توان درآمد غیرفعال داشت؟راه-های-کسب-درآمد-غیرفعال

از کجا شروع کنیم؟

اگر کسب‌وکار کوچکی دارید یا می‌خواهید شروع کنید. از ابتدا این نکته را به یاد داشته باشید که درآمد غیرفعال ارزش سعی و تلاش را دارد.

بعد به این فکر کنید که چه ایده‌‌ای دارید و چگونه می‌‌توانید از آن درآمد غیر فعال داشته باشید.

  • آیا سرمایه اولیه شما پول است یا مهارت و استعداد؟
  • چه “ارزشی” می‌خواهید به وجود آورید؟
  • چه امکاناتی برای شروع دارید؟
  • چه مدت زمان برای کسب نتیجه نیاز است؟
  • آیا نیاز به مشارکت دارید یا ترجیح می‌دهید به تنهایی شروع کنید؟

از “ارزش” به این دلیل نام می‌بریم که در کنار سود خودتان به کیفیت خدمات نیز توجه کنید. در صورتی می‌توانید درآمد غیرفعالِ همیشگی و درازمدت داشته باشید که آنچه ارائه می‌دهید برای مشتریان ارزشمند باشد.

نکته مهم: یکی از راه‌های موفقیت درآمد غیرفعال، افزایش هوش مالی است. به این شکل ایده‌ها و راه‌های بهتری به ذهن شما می‌‌رسد. هوش مالی، شم اقتصادی شما را بالا می‌برد تا در زمان کمتر نتایج بهتری به دست آورید. با وجود هوش مالی، برای مسائل مالی، تصمیمات بهتری گرفته می‌شود و فرصت‌های مالی بیشتری خلق می‌کنید.

برای شروع درآمد، کاری را انتخاب کنید که با استعداد، علایق یا مهارت شما منطبق باشد. درآمد غیرفعال در شروع کار نیاز به انرژی بیشتری دارد و اگر خود را درگیر کاری کنید که هیچ سنخیتی با شما ندارد ممکن است از ادامه کار باز بمانید. در کنار آن صبور باشید و به جای هیجان زدگی برای رسیدن به درآمد، بر روند کار و بهبود آن تمرکز کنید تا کارها به خوبی پیش برود.

همیشه به دنبال یادگیری باشید. در زمینه کاری خود مطالعه کنید و ببینید چگونه می‌توانید کار را توسعه دهید و از روش‌های خلاقانه استفاده کنید. زمان و هزینه‌ای که صرف یادگیری می‌کنید در واقع یک سرمایه‌گذاری است و در آینده سود چند برابری نصیب شما می‌‌کند.

شاید ایده شما بسیار جذاب باشد و برای اجرایی کردن آن به شکلی که در ذهنتان است هیجان زده‌اید. اما اجازه دهید که کار مرحله به مرحله جلو برود تا بتوانید بر روی کار مدیریت درستی داشته باشید. وقت طلاست، پس از دستش ندهید. هر قدمی که امروز بر می‌دارید شما را سریع‌تر به درآمد غیرفعال و رفاه آینده نزدیک‌تر می‌کند.

نتیجه گیری

با درآمد غیرفعال نیازی ندارید که زمان خود را با پول معاوضه کنید. به عبارتی مجبور نیستید که زمان ثباتی بگذارید که در ازایش پولی دریافت کنید. با درآمد غیرفعال می‌توانید در یک روز درآمدی معادل یک ماه خود داشته باشید.

در هر ساعتی از شبانه روز بدون اینکه تمام وقت مشغول باشید کسب درآمد می‌کنید. شما سیستمی ایجاد کرده‌اید خود به خود به تولید ارزش و ثروت می‌انجامد.

با در آمد غیر فعال دیگر برای پول کار نمی‌کنید، پول برای شما کار می‌کنید.

اگر برای شروع سرمایه زیادی دارید که می‌توانید با خرید سهام یا ملک شروع کنید.

اگر سرمایه کمی دارید بهترین کار سرمایه گذاری بر روی مهارت و زمان‌تان است تا به درآمد غیر فعال برسید. بهترین گزینه با ریسک کم و بازدهی بالا، شروع فعالیت در فضای مجازی مثل ایجاد یک فروشگاه آنلاین، بلاگری، تولید محتوا، نوشتن کتاب، فروش فایل‌های گرافیکی یا فروش دوره‌های آموزشی تخصصی است.

آیا شما هم به درآمد غیرفعال فکر می‌کنید. دوست دارید با این مدل درآمدی سبک زندگی متفاوتی داشته باشید؟

آیا اقدامی برای کسب درآمد غیرفعال کرده‌اید؟ چه امکاناتی برای شروع درآمد غیرفعال دارید؟

منبع: مدیرآفرین

آیا مطلب را دوست داشتی؟

۳.۵ / ۵. ۲۰۲

ادامه مطلب