چگونه با ۱۶ روش ساده بهره‌‌وری‌‌ مان را چند برابر کنیم؟

روش های افزایش بهره وری و کارایی

حاضر به انجام چه کاری‌هایی هستید تا به موفقیت برسید؟ اکثر افراد به معمولی بودن و تلاش نکردن عادت کرده‌اند اما افراد موفق در این دسته قرار نمی‌گیرند. برای موفقیت در بازی زندگی باید با روش‌های افزایش بهره‌ وری آشنا شوید. زندگی ما مجموعه‌ای از اعمالی است که هر روز و از روی عادت انجام می‌دهیم اما همیشه روش هایی وجود دارد که می‌توان سرعت و کیفیت انجام کارها را بیشتر کرد تا در زمان کمتری به نتیجه مطلوب برسیم.

۱. از منطقه راحتی خود خارج شوید

منطقه راحتی چیست؟ منطقه راحتی به عنوان منطقه‌ای تعریف شده است که فرد در آن احساس آشنایی دارد، همه چیز را تحت کنترل خود می‌بیند و استرسی ندارد. البته خارج شدن از منطقه راحتی به معنای حضور دائمی در شرایط استرس‌زا نیست.

خارج شدن از منطقه امن - افزایش بهره وری

اگر شما تمایل به رشد دارید باید دست به تجربیات تازه بزنید و افق دید خود را گسترش دهید و از منطقه راحتی خود خارج شوید. بدون خروج از این منطقه امکان افزایش بهره‌وری و کارایی وجود ندارد، چون از شروع هر کاری سرباز می‌زنید.

دلیل اینکه دوست داریم که در منطقه امن خود بمانیم این است که مجبور به ریسک کردن نمی‌شویم. این شرایط همانند زندگی یک همستر است که روی چرخی ثابت، می چرخد و می چرخد اما در اصل حرکتی نمی‌کند. خودتان را در موقعیتی قرار دهید که مجبور به خروج از این منطقه باشید. زندگی ارزش تلاش کردن دارد.  هر فردی برای رشد و پیشرفت نیاز است که درصدی از سختی را در مسیر پیش رو متحمل شود تا در آینده بتواند به دستاوردهای خوبی برسد.

۳. در صورت نیاز سوال کنید

وقتی به تنهایی قادر به حل مسئله و تصمیم گیری نیستید با شخصی که شرایطی مشابه شما داشته است مشورت کنید. راهنمایی این افراد به شما کمک می کند که با دید بهتری تصمیم‌گیری کنید. افراد موفق همواره از تجربیات دیگران استفاده می‌کنند تا تصمیمات بهتری گرفته و سریع‌تر به نتیجه برسند. این کار از آزمون و خطا کردن بیش از حد و از دست دادن فرصت‌ها جلوگیری می‌کند.

در جزئیات کار غرق نشوید

۴. در جزئیات کوچک غرق نشوید

از جمله مسائلی که می تواند ما را از مسیر منحرف کند این است که در جزئیات کوچک غرق شویم. در بیشتر مواقع جزئیات توجه ما را به خود جلب کرده و باعث می‌شوند که تصویر کلی از کار را از دست بدهیم. رسیدگی بیش از حد به جزئیات، توانایی ما را محدود و انرژی زیادی از ما می‌گیرد.

تصور کنید چه اتفاقی می‌افتاد اگر هنری فورد، ادیسون، استیو جابز یا هر آدم موفقی به جای داشتن تصویر بزرگ از موفقیت، در جزئیات کوچک و بی‌اهمیت هدف خود غرق می‌شد.

آنها می‌دانستند اگر می‌خواهند به موفقیت برسند باید کاری متفاوت انجام دهد. مطمئنا افراد زیادی به آنها گفتند که این کار امکان‌پذیر نیست اما توجه آنها همچنان به تصویر نهایی بود. تنها کاری که با جزئیات می‌توانید بکنید، بهبود آنها در حد نیاز است نه بیشتر. معمولا توجه بیش از حد به جزئیات کار از وسواس فکری و کمالگرایی ناشی می شود، اما نیاز است که در جایی کار را به اتمام برسانید و تنها در آینده و در صورت نیاز اصلاحاتی انجام دهید.

شما هرگز زندگی خود را تغییر نخواهید داد، تا زمانی که آنچه را که هر روز انجام می دهید تغییر دهید. راز موفقیت شما در برنامه روزانه‌تان بنا شده است.
جام مکسول

۵. بر روی یک کار متمرکز باشید

تمرکز بر کارچندکاره بودن به عنوان مهارتی شناخته می‌شود که تنها افراد معدودی از آن برخوردار هستند اما به واقع هیچ‌کس چنین توانایی را ندارد. چندکاره بودن بهره وری شما را کاهش می‌دهد.

افراد با بهره‌وری بالا تنها بر روی یک کار خاص تمرکز دارند و بهترین نتایج را از آن می‌گیرند. انجام چند کار همزمان، توانایی و تمرکز را کاهش می‌دهد. اگر می‌خواهید موفق شوید باید انرژی و توانایی‌تان را تنها و تنها برای یک کار صرف کنید. چند وظیفگی باعث می شود توجه شما در چند مسیر پراکنده شود اما در نهایت نتوانید به هیج کدام از کارها به صورت عمیق بپردازید و نتیجه لازم را بگیرید.

۶. به خود دروغ نگویند

دروغ گفتن به خود یکی از معمولی‌ترین کارهایی است که ناخودآگاه انجام می‌دهیم. سخت است که مشکل به وجود آمده را بدون عذر و بهانه بپذیریم. افراد موفق می‌دانند وقتی درباره اتفاقی که روی داده به خودشان دروغ بگویند، در حقیقت توانایی‌شان برای حل و فصل موضوع را انکار کرده‌اند.

به خودتان فرصت توجیه ندهید و با حقایق روبرو شوید. سوالاتی از خودتان بپرسید که میزان پیشرفت و بازدهی‌تان را نشان دهد. اگر کاری اشتیاه انجام شده یا اصلا به آن رسیدگی نشده است، علت آن چه بوده است؟ آیا کمبود وقت بوده یا در الویت نبودن آن کار برای شما؟ به هر صورت برای افزایش بازدهی نیاز است که توجه کاملی به رفتارها و نتایجی که برای شما به همراه دارند، داشته باشید.

۷. از عملکرد خود بازخورد بگیرید

بازخورد گرفتن مهم است زیرا به شما دید بهتری از موقعیت کنونی‌تان می‌دهد. گاهی اوقات شما نمی‌تواند پاسخی را که درست روبروی‌تان است ببینید اما با گرفتن بازخورد تصمیمات بهتری خواهید گرفت.

بازخورد گرفتن می‌تواند شما را با سرعت بیشتری به سوی اهداف‌تان پیش ببرد. زمانی که احتیاج دارید که بدانید اکنون چه کاری را انجام دهید یا انجام ندهید به سراغ بازخوردها بروید. بازخوردها نشان می دهد که در یک دوره زمانی چه حجم از کار با چه کیفیتی انجام شده است و چه اقداماتی برای بهبود کیفیت انجام کار می توان انجام داد. ژورنال نویسی و یادداشت برنامه‌های روزانه کمک بزرگی به بررسی روند کارها و ارزیابی عملکردتان به شما خواهد بود.

۸. تقلید نکنید

افراد موفق از کسی تقلید نمی‌کنند زیرا باید به دنبال هدف خود در زندگی باشند. اینکه شما افرادی را به عنوان الگو داشته باشید با اینکه بدون برنامه تنها دنباله‌رو نظرات و عقاید دیگران شوید تفاوت دارد.

الگو داشتن باعث می‌شود با استفاده از نظرات و تجربیات ارزشمند دیگران بتوانید سریع‌تر به نتایج برسید و نیاز کمتری به آزمون و خطا داشته باشید، اما تقلید کردن باعث می شود از مسیر اصلی زندگی خود منحرف شوید.

۲. بدون یادگیری کاری را شروع نکنند

افزایش بهره وری در کاربهترین قسمت یادگیری، مزایایی است که در همه جنبه‌های زندگی به دست می آورید. افراد موفق همیشه در تلاش هستند تا به آنچه که می‌دانند اضافه کنند.

اگر یادگیری را متوقف کنیم راهی برای گسترش فکر و دیدگاهمان نداریم. یادگیری شرط موفقیت است پس یادگیری را به عادت هر روزه خود تبدیل کنید. از طرف دیگر وقتی همواره به دنبال یادگیری و رشد هستید، کیفیت انجام کارها و تصمیمات به مراتب بیشتر می شود که همین امر تاثیر مثبتی بر اعتماد به نفس شما خواهد داشت.

۹. اجازه ندهید گذشته روی آینده‌تان تاثیر بگذارد

بدون گذشته درس‌هایی که برای ادامه زندگی نیاز داریم به دست نمی‌آوردیم. بدون گذشته مجبور بودیم اشتباهی را بارها و بارها تکرار کنیم. از گذشته برای بهتر کردن آینده پیش رو استفاده کنید. اجازه ندهید فکر کردن به اتفاقات گذشته، حال و آینده شما را خراب کند. زندگی در زمان حال و ذهن آگاهی ویژگی است که باعث می‌شود کیفیت زندگی بالاتر برود، چون به اهمیت لحظاتی که اکنون در اختیار دارید واقفید و گذشته‌ای که پرونده آن برای همیشه بسته شده است نمی تواند حال شما را مخدوش کند.

۱۰. با افراد منفی معاشرت ‌نکنند

هنگامی که در مسیر رسیدن به موفقیت هستید حضور افراد منفی در کنارتان اثرات مخربی دارد زیرا تلاش می‌کنند تا شما را به پایین بکشند. اگر اطراف شما را افراد منفی پر کرده‌اند ممکن است شما نیز شروع به دیدن جنبه‌های منفی کنید و چشم انداز رویای‌تان را از دست بدهید.

موفقیت بیش از هر چیز به ذهنیت شما مربوط است پس تا حد امکان معاشرت با این افراد را محدود کنید یا در بحث‌ها و گفتگوهای منفی آن ها شرکت نکنید.

موفق بودن نیازمند اراده و تمرکز است. افراد موفق کاملا می‌دانند چه چیزی را باید انجام دهند و اجازه نمی‌دهند که کسی یا چیزی آنها را متوقف کند.

۱۱. انضباط شخصی را سرلوحه زندگی‌تان قرار دهید

آیا امکان دارد موفقیتی بدون نظم و انضباط به دست بیایند. وقتی انضباط شخصی داشته باشید در لحظه فکر نمی‌کنید و برای هر کاری برنامه طولانی‌مدت دارید. زندگی خوب را فدای خوشی لحظه‌ای نمی‌کنید.

لذتی که از هر موفقیتی کوچکی که با انضباط شخصی به دست می‌آورید با چیزی دیگری قابل جایگزین نیست. انضباط شخصی برای موفقیت ضروری است تا به زندگی و اهداف‌تان متعهد باشید. مسئولیت زندگی‌تان را خودتان به عهده بگیرید و به خود یادآور شوید، هیچ موفقیتی در کوتاه مدت به دست نمی‌آید و نیاز به فداکاری و انجام مجموعه‌ای از کارها است تا در طولانی مدت به دستاورد خاصی برسید، پس نیاز به انضباط فردی برای حفظ تمرکز بر روی هدف نهایی ضروری است.

۱۲. کارها را در مدت زمان کمتری انجام دهند

تا به حال به این فکر کرده‌اید که چگونه کارهایی را که در طول روز انجام می‌دهید در زمان کوتاه‌تر اما با کیفیت خوبی تمام کنید؟

ابتدا بهتر است اشاره‌ای به قانون پارکینسون داشته باشیم. این قانون می‌گوید مدت زمان انجام کار همان اندازه طول می‌کشد که شما بخواهید. وقتی برای انجام کار، زمانی که لازم است و نه بیشتر اختصاص دهید، انرژی بیشتری پیدا می‌کنید تا کار را در مهلت تعیین شده به اتمام برسانید. معمولا اختصاص زمان زیاد برای انجام کارها کیفیت انجام آنها را بالا نمی برد، بلکه تنها باعث اتلاف وقت تا دقیقه نود خواهد شد.

مسئله دیگر این است که اگر به این کارهای مهم به موقع رسیدگی شود، در آینده به کارهای با فوریت بالا تبدیل نمی‌شوند و نیازی نیست در حداقل زمان و با کیفیت پایین کار به هر صورت ممکن به انجام برسد.

۱۳. بر افکار خود آگاه باشید

قبل از انجام هر کاری باید بتوانید افکار خود را مدیریت کنید. حتی افراد موفق هم به افکار منفی فکر می‌کنند، از افرادی منفی انرژی منفی دریافت می‌کنند و اتفاقات ناخوشایند برای آنها در طی روز پیش می‌آید.

اما تفاوت افراد موفق با دیگران از همین جا شروع می‌شود چون اجازه نمی‌دهد کسی یا چیزی بر ذهنیت آنها تاثیر منفی بگذارد. در کنار آن سعی می‌کنند ورودی‌های مثبتی به ذهن خود وارد کنند که انرژی ذهنی آنها را افزایش دهد.

از تفکرات و تصمیم‌هایی که در زندگی می‌گیرید آگاه باشید تا کنترل زندگی در دست‌تان خودتان باشد. مدیریت ذهن یعنی مدیریت زندگی. همیشه به خود یادآور شوید که آنچه در ذهن شما می‌گذرد تنها افکاری هستند که در پذیرش یا رد آنها مختارید و نباید بیش از حد تحت تاثیر آنها قرار بگیرید.

افزایش-انرژی-روزانه-برای-بهبود-بهره-وری

۱۴. انرژی خود را افزایش دهید

وقتی انرژی کافی ندارید مسلما تاثیر خود را بر ذهن و جسم شما می‌گذارد. برای اینکه انرژی کافی در روز برای فعالیت‌های خود داشته باشید نیازی نیست زمان زیادی اختصاص دهید. یک صبحانه کامل، میان وعده‌های مفید، حرکات نرمشی سبک حتی در محیط کار، پیاده روی، خوردن آب و روزی یک لیوان چای بعد از مدتی تاثیرات مثبت خود را نشان خواهد داد. بعد از انجام هر کار استراحت کوتاهی داشته باشید و بعد به سراغ کارهای بعدی بروید.

۱۵. کمال گرایی را کنار بگذارید

کمال گرایی باعث نمی‌شود کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. کمال‌گرایی باعث می‌شود اصلا شروع به کار نکنید. حتی اگر شروع کردید کمالگرایی مانع ادامه کار می‌شود. هر چیزی در این دنیا نقص‌هایی دارد، کار شما هر ایرادی ندارد که نقص‌هایی داشته باشد.

مهم این است که هر روز در حال پیشرفت هستید و کارتان هم بهبود پیدا می‌کند. افراد کمالگرا هیچ وقت از کارشان راضی نیستند و فکر می‌کنند می‌توانست بهتر انجام شود. این نحوه تفکر تمام تلاش‌های انجام شده را نادیده می‌گیرد و باعث وسواس بی‌مورد می‌شود.

همیشه می‌توانید استاندارهایی تعریف کنید تا کیفیت کار را بهتر کنید اما کمالگرایی چیز دیگری است و باعث می شود بعد از مدت کوتاهی به دلیل وسواس زیاد، اشتیاق انجام کار در شما از بین برود.

۱۶. بدون اتلاف وقت کار را شروع کنید

افراد موفق زمان را صرف مقدمه چینی و اگر و شاید نمی‌کنند. قانون ۵ ثانیه مل رابینز به همین نکته اشاره می‌کند. گاهی اوقات می‌دانیم که چه کاری برای ما مفید است که اکنون انجام دهیک اما در عین حال دوست داریم کاری دیگری را برای فرار از کار اصلی به انجام برسانیم.

در اغلب مواقع احساس ما بر منطق ما غلبه می‌کند و به سراغ کاری می‌رویم که اکنون دوست داریم انجام دهیم. قانون ۵ ثانیه می‌گوید شمارش معکوس را شروع کن و دست به کار شو. اجازه نده هیچ چیزی مانع دستیابی به موفقیت شود. فکر کردن زیاد باعث تردید می شود اگر کاری اهمیت زیادی برای شما دارد، تنها شروع کنید، همچنان که پیش می‌روید تجربیات بیشتری به دست می آورید و کیفیت کار را نیز بهبود می بخشید.

یادتان باشد شما قدرتی را در درون‌تان دارید تا با افزایش بهره‌ وری‌‌تان به یکی از موفق‌ترین افرادی که تاکنون تحسینش می‌کردید تبدیل شوید.

آیا مطلب را دوست داشتی؟

۴.۳ / ۵. ۳

ادامه مطلب