کمپین تبلیغاتی چیست؟ (اصول راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی موفق)

کمپین تبلیغاتی چیست

کمپین‌ تبلیغاتی فعالیتی چندگانه با هدف جذب حداکثر مخاطب به سمت کسب و کار است. این کمپین با توجه با هدف و بودجه و مخاطبان کمپین طراحی می‌شود. در کمپین از روش‌های مختلف تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی برای حداکثر بازدهی استفاده می‌شود.

بنابراین در کمپین نمی‌توان از یک روش تبلیغاتی مثل تبلیغات محیطی به تنهایی استفاده کرد. از طرف دیگر استفاده از کلیه روش‌های تبلیغات نیز در هر کمپین لزومی ندارد. هر کسب و کار باید با توجه به بازه زمانی که قصد راه‌اندازی کمپین را دارد، بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته و رسانه‌های مناسب برای مخاطبان، کمپین مناسبی طراحی کند.

هزینه بالا لزوما باعث ایجاد یک کمپین موفق نمی‌شود بلکه قبل از آن نیاز به شناخت مخاطبان و مشخص کردن یک هدف برای کمپین است.

اما دلیل استفاده از چند رسانه به طور همزمان برای یک هدف مشخص چیست؟

فرض می‌کنیم که شما با کمپین قصد دارید که فروش خود را افزایش دهید. آیا می‌توانید تضمین کنید که با تبلیغات تنها در اینستاگرام یا تبلیغ چاپی تمام مخاطبان هدف خود را جذب می‌کنید؟ مسلم است که پاسخ خیر است.

تمام مخاطبان شما از اینستاگرام استفاده نمی‌کنند، تمام آنها یک مجله مشخص را نمی‌خوانند، تمام آنها منظم ایمیل‌های خود را چک نمی‌کنند. پس باید بهترین رسانه‌هایی که مخاطبان هدف شما در آن حضور دارند را شناسایی و همه آنها را مدنظر داشته باشید.

موضوع دیگر این است که براساس اصول روانشناسی هر چه یک پیام بیشتر تکرار شودف بیشتر باعث اعتمادسازی می‌شود.

خود شما اگر نام برند خاصی را به کرات از طریق رسانه‌های مختلف شنیده و دیده باشید، در هنگام خرید این کالا یا خدمات، به سراغ این برند می‌روید چون احساس می‌کنید که این برند را می‌شناسید و اعتماد بیشتری به آن دارید تا برندی که نام آن را تاکنون نشنید‌ه‌اید مگر در هنگام خرید.

کمپین باعث می‌شود که مکالمات روزانه‌ای نیز در بین مردم یا علاقمندان ایجاد شود و درباره کسب و کار یا محصول خاصی گفتگو کنند، نظرات خود را بگویند یا آن را پینشهاد دهند، که از بهترین روش‌های بازاریابی غیرمستقیم است.

آموزش-کمپین-تبلیغاتیاز چه روش‌هایی می‌توان برای ایجاد یک کمپین تبلیغاتی موفق استفاده کرد:

تبلیغات محیطی: مثل بیلبورد که به دلیل هزینه‌های بالا در برخی کمپین‌ها استفاده نمی‌شود. البته با توجه به نوع کسب و کار استفاده از این روش برای تمام کمپین‌ها کاربرد ندارد.

بازاریابی تلفنی: روش دیگری است که در کمپین‌ها استفاده می‌شود، اگرچه باید روش اجرای آن را نیز دانست تا بتوان از این روش کم‌هزینه به صورت موثری استفاده کرد. این روش تبلیغاتی یکی از روش‌های مستقیم جذب مشتریان بالقوه است. برای موفقیت در بازاریابی تلفنی بایدبا افرادی که مستقیم با کالا یا محصولات نیاز دارند ارتباط برقرار کرد و هر تماس تلفنی با مشتریان هدف صورت گیرد. به این شکل با تماس‌های کمتر به نتایج بهتری خواهید رسید.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی: تقریبا هر کسب و کاری داشته باشید بخش جدایی ناپذیر هر کمپین، شبکه‌های اجتماعی آن است. خیل عظیمی از مشتریان در فضای مجازی هستند که هنوز از وجود شما مطلع نیستند. فضای غیررسمی شبکه‌های مجازی فرصتی مناسب برای جذب تدریجی این افراد است. مسلما اینستاگرام و بعد از آن تلگرام در حال حاضر اولین گزینه‌هایی است که باید برای این کار در نظر گرفت.

تبلیغات در سایت‌های پرمخاطب: تبلیغات شما به صورت متن یا بنر در این سایت‌ها نمایش داده می‌شود. برای دریافت بیشترین ورودی باید در سایت‌هایی تبلیغات داده شود که ارتباط موضوعی با سایت شما دارند یا حداقل مشتریان مشترکی در این بین وجود دارد.

رپورتاژ آگهی: رپورتاژ تبلیغی متنی است که در سایت‌های پرمخاطب برای برندسازی، افزایش فروش و جذب ترافیک بیشتر به سمت سایت قرار می‌گیرد. در رپورتاژ اطلاعات مفیدی به کاربران ارائه می‌شود و به طور غیرمستقیم خدمات کسب و کار معرفی می‌گردد. این تبلیغ متنی حاوی لینک‌های به سایت شما است که با کلیک بر روی آن کاربران به صفحه خاصی راهنمایی می‌شوند تا عملی که مدنظر شما است مثل خرید، تماس با شما، ثبت نام را انجام دهند.

تبلیغات در گوگل: اگرچه این روش به تنهایی کاربرد ندارد و بهتر است که قبل از آن روی محتوای سایت و شبکه‌های اجتماعی به خوبی کار کرده باشید. به این شکل کاربران بعد از کلیک بر روی تبلیغات شما در نتایج جستجو وارد یک سایت می‌شوند که با محتوای مفید باعث اعتمادسازی و در نهایت فروش می‌شود.

تبلیغات در رسانه‌های چاپی: تنها در صورتی پاسخ می‌دهد که در نشریاتی تبلیغ انجام شود که مخاطبان شما، خواننده آن باشند و اصول تبلیغ‌نویسی نیز در آن رعایت شود.

نوشتن-کمپین-تبلیغاتی

ایمیل: ایمیل مارکتینگ یکی از روش‌‌های معمول برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی است. برای موفقیت در ایمیل مارکتینگ نیاز است که از طریق روش‌های مختلف این ایمیل‌ها جمع‌آوری شوند مثلا در هنگام خرید حضوری، ایمیل مشتریان را دریافت کنید یا در فضای مجازی با ارائه یا فایل یا کد تخفیف، ایمیل جمع‌آوری کنید. مهم این است که ایمیل‌ها هدفمند باشد وگرنه با ارسال ایمیل انبوه برای افراد متفاوت با نیازهای متفاوت به نتیجه لازم نمی‌رسید.

ویدئو: می‌توانید در رسانه‌های منتشرکننده ویدئو تبلیغات خود را به صورت بنری یا تبلیغاتی کوتاه قبل از ویدئوها بدهید. البته بهتر است برای گرفتن نتیجه بیشتر ویدئوهای جذابی تولید کرده و در پنل خود در این سایت‌ها منتشر کنید تا افرادی زیاد با دیدن این ویدئو با شما آشنا شوند. همچنین به دلیل اینکه مخاطبان از طریق یک محتوا نه تبلیغ با شما آشنا شده‌اند اثرگذاری بیشتری نیز خواهد داشت.

سئو: شاید محتوای ارزشمندی در سایت منتشر کرده باشید اما برای دیدن شدن آنها نیاز به سئو محتوا دارید دارید تا سریع‌تر در نتایج جستجو دیده شوید. نکات فنی سئو سایت نیز مثل افزایش سرعت سایت، نقشه سایت و بهینه‌سازی کدهای سایت نیز باید در سئو رعایت شود.

در واقع تمام این رسانه‌ها باید یک پیام مشخص را به مخاطبان برسانند. برای گرفتن بازخورد مناسب از تبلیغات در فضای آنلاین باید پیش‌فرض‌های آن را رعایت کنید. این پیش‌فرض‌های یک سایت یا اینستاگرام فعال با محتوای جذاب است.

هر کاربری برای اینکه به کمپین شما ملحق شود باید دلیلی داشته باشد، یکی از بهترین دلایلی که می‌توانید به آنها بدهید، تولید محتوای کاربرپسند و مرتبط با این افراد است. به جرات می‌توان گفت اگر روی محتوای که برای آنها جنبه مفیدی نداشته باشد کمپینی راه‌اندازی کنید به نتیجه لازم نمی‌رسید.

روش طراحی کمپین تبلیغاتی

بهتر است برای سازماندهی دادن به کارمان در طراحی کمپین تبلیغاتی آن را به سه بخش تقسیم کنیم:

قبل از کمپین: که شامل تفکر و شناخت نسبت به جوانب کار قبل از اجرای آن می‌شود. موفقیت در این مرحله تاثیر بسیار زیادی در سوددهی آینده کمپین خواهد داشت.

اجرای کمپین: شامل کلیه مراحل اجرایی کار می‌شود. تمام برنامه‌ها و مراحل کار طبق برنامه‌ مشخص شده پیش خواهد رفت.

بعد از کمپین: این مرحله در بسیاری از کمپین‌ها انجام نشده اما نقش مهمی در بهبود کمپین‌ها آینده و سنجش میزان بازخورد کمپین فعلی دارد.

مرحله قبل از کمپین تبلیغاتی

اغلب تصور می‌شود که اولین مرحله راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی این است که بنشینند و روی یک برگه نحوه اجرای کمپین را بنویسند. خوب این کار تقریبا دلیل اصلی شکست بسیاری از کمپین‌ها است. دلیل شکست کمپین‌های تبلیغاتی اشتباهاتی است که در مراحل قبل صورت گرفته است.

مرحله قبل از شروع برنامه، مرحله شناخت است. شما بدون شناخت محصولات یا خدمات، پتانسیلی که در ارائه خدمات دارید و مخاطبان هدف خود نمی‌توانید کمپین مناسبی طراحی کنید.

بهتر است در این مرحله سوالاتی را از خودتان بپرسید تا همه‌چیز برای شما روشن شود:

هدف از برگزاری این کمپین چیست؟ فروش یک محصول یا برندسازی یا اطلا‌رسانی از حضور یک محصول جدید در بازار؟

چه دسته افرادی را می‌خواهیم مخاطب قرار دهیم؟ آنها در چه رسانه‌هایی بیشتر حضور دارند؟

بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته شده است چقدر است؟

این سوالات باعث شناخت مشتری و اهدافی که از این کمپین داریم می‌شود که برنامه‌ریزی و اجرای کمپین را با سهولت بیشتری همراه می‌کند.

اجرای کمپین تبلیغاتی

مسئله مهم این است که تنها انتخاب رسانه‌های مناسب کافی نیست، بلکه نحوه اجرای تبلیغات نیز در آن مهم است. قبل از اجرای تبلیغات به ساعت و روز اجرای آن نیز توجه داشته باشید. همه ساعات برای تبلیغات در فضای آنلاین مثل اینستاگرام مناسب نیست.

مخاطبان هدف شما به دلیل شرایط زندگی یا کاری ساعاتی از روز را کمتر در اینترنت به سر می‌برند یا برخی مناسبت‌ها باعث می‌شود که بیشتر ترغیب به خرید شوند. پس توجه به ساعات یا روز در طراحی کمپین‌ها نیز بسیار مهم است.

هر هدفی که از برگزاری کمپین دارید باید توان پاسخگویی به آن را داشته باشید. باید به این مسئله فکر کنید که اگر درخواست محصول یا تماس با بخش پشتیبانی زیاد بود آیا توان مدیریت آن را دارید. اگر نه، پس این کمپین تنها باعث ایجاد یک سابقه بد ذهنی از شما در ذهن مشتریان بالقوه می‌شود.

همین‌طور که گفته شد هدف این است که در تمامی رسانه‌ها پیامی یکسانی به مخاطب منتقل شود، بنابراین روش‌های انتقال نیز باید کم و بیش یکسان باشند. مثلا باید در تمامی تبلیغات از رنگ‌های سازمانی استفاده کرد و تم تبلیغات مشابه یکدیگر باشند، تا مخاطبان با دیدن هر تبلیغ، پیام در ذهن آنها تقویت شود.

بعد از کمپین تبلیغاتی

نکته‌ای که در برگزاری کمپین فراموش می‌شود این است که علت راه‌اندازی یک کمپین و سنجش میزان اثرگذاری آن فراموش می‌شود. همه به فکر ایجاد یک کمپین هستند و تصور بر این است که راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی مساوی است با افزایش فروش یا برندسازی یا هر هدفی دیگری که برای آن در نظر گرفته شده است. اما لزوما همیشه این‌طور نیست علاوه بر اینکه میزان بازدهی هر کمپین با توجه با رسانه‌های انتخاب‌شده متفاوت است.

در حین اجرای کمپین و بعد از آن باید به میزان بازخورد توجه شود. همه این هیاهوها برای گرفتن نتیجه خاصی بوده است پس باید میزانی برای سنجش آن نیز وجود داشته باشد.

این سنجش باید با توجه به هدف اولیه مشخص شود مثلا میزان افزایش فروش، افزایش بازدید سایت یا میزان افزایش آگاهی از برند.

نتیجه‌گیری

آنچه که باعث موفقیت یک کمپین تبلیغاتی می‌شود، برنامه‌ریزی درست و فکری است که پشت آن قرار دارد. قبل از اجرای یک کمپین باید به تمامی جوانب آن مثل بهترین ابزارهای برای اجرایی کردن کمپین، بودجه لازم برای این کار یا نحوه مدیریت و پشتیبانی مخاطبان جدید فکر شود.

علاوه بر این میزان بازخود با توجه به هدفی که برای کمپین در نظر گرفته شده است، سنجیده شود تا به نقاط ضعف و قوت کمپین پی برد و بتوان از این تجربیات در کمپین‌های بعدی به نحوه موثر استفاده کرد.

 

آیا مطلب را دوست داشتی؟

۰ / ۵. ۰

ادامه مطلب