آموزش سئو محتوا (چگونه محتوای خود را سئو کنیم)

آموزش-سئو-محتوا

هدف از تولید محتوا دیده شدن است و برای اینکه محتوا به بهتری شکل ممکن دیده شود نیاز به یادگیری اصول سئو محتوا دارید. درواقع بدون محتوا چیزی به نام سئو وجود نخواهد داشت.

وقتی صحبت از محتوا می‌کنیم منظور تنها سئو متن نیست بلکه ویدئو، صوت، عکس و اینفوگرافی و هر چه برای ارائه اطلاعات به مخاطب تهیه می‌شود را شامل می‌شود.

رعایت اصولی که در این مقاله گفته شده است سخت نیست اما باعث می‌شود در موتورهای جستجو بعد از مدتی در رتبه خوبی قرار بگیرید. برای اینکه از محتوا نتایج خوبی بگیرید باید هدفمند باشید. از خودتان بپرسید هدف از تولید این محتوا چیست و قرار است به چه سوالی پاسخ بدهد؟

مطالبی که در سایت منتشر می‌کنید باید هدفی واحدی داشته باشند. تولید محتوای زیاد اما پراکنده روش مناسبی برای بهبود رتبه سایت نیست.

اما بیایید دقیق‌تر ببینیم برای سئو محتوا چه کارهایی باید انجام شود و از چه کارهایی باید پرهیز کنیم:

در هر کاری با برنامه‌ریزی و دید طولانی‌مدت است که به موفقیت می‌رسیم. برای اینکه در تولید محتوا به موفقیت برسیم نیاز به استراتژی محتوا داریم.

دیدی جامع به این کار داشته باشید و به محتوایی که تولید می‌کنید به صورت محتوایی تک و مجزا نگاه نکنید. هر محتوا باید در ارتباط با محتوای قبل و بعد از خود تولید شود تا در آینده سایتی با محتوای پراکنده و بی ارتباط با یکدیگر نداشته باشیم.

ارتباط محتوایی باعث می‌شود کار را برای گوگل بسیار راحت کنید. در هنگام رتبه بندی محتوا، گوگل به دلیل ارتباط معنایی که میان مطالب سایت پیدا کرده است، به سایت شما رتبه بسیار بهتری نسبت به دیگر رقبا می‌دهد.

کلمه کلیدی: با انتخاب کلمات کلیدی نشان می‌دهیم که موتورهای جستجو در چه کلمه‌ای شما را در نتایج نشان دهند. توجه به همین نکته تفاوت زیادی در سئو ایجاد می‌کند.

در انتخاب کلمه کلیدی به یک نکته توجه کنید. سعی نکنید در کلمات کلیدی کوتاه در نتایج قرار بگیرید چون این کار بسیار سخت و زمانبر و هزینه‌بر است. همچنین افراد مختلفی که مخاطب مستقیم شما نیستند وارد سایت می‌شوند که در نهایت به مخاطب شما هم تبدیل نمی‌شوند.

برای موفقیت در انتخاب کلمه کلیدی بهترین روش این است که خود را به جای کاربران بگذارید و ببینید آنها دقیقا با چه کلمات کلیدی به دنبال شما هستند.

کلمات کلیدی دم بلند: به همین دلیل توجه ویژه‌ای به کلمه کلید دم بلند داشته باشید. به نظر شما کار بر روی کدام کلمه بهتر است:

شیشه خم
فروش شیشه خم بوفه در تهران

مسلما گزینه دوم بیشتر به هدف خود نزدیک‌تر است و مخاطبان با درصد بسیار بالاتری مشتری هدفمند او هستند.

با کمک دم بلندها زودتر به نتایج اول گوگل خواهید رسید و افرادی به سراغ شما می‌آیند که واقعا می‌دانند چه می‌خواهند.

آموزش-سئو-محتوا-کلمات-کلیدی-دم-بلند

کلمه کلیدی (LSI): باوجود اهمیت زیادی که کلمات کلیدی در سئو دارد اما دسته دیگری از کلمات کلیدی یعنی LSI یا هم‌خانواده وارد سئو شده‌اند. به زبان ساده، گوگل دوست دارد در کنار کلمه کلیدی اصلی، کلمات مشابه و هم‌خانواده نیز در مقاله آورده شوند. این کلمات درک گوگل از محتوا را بیشتر می‌کند.

اگر کلمه کلیدی انتخابی، آموزش آشپزی است کلمات مشابه مانند آموزشگاه آشپزی، آموزش غذای ایرانی، فیلم آموزش آشپزی یا هر چیزی که مرتبط با کار شما است را در محتوا بگنجانید.

اما کلمه کلیدی در کجا باید استفاده شود تا بهترین نتایج به دست بیاید:

  • URL محتوا
  • عنوان مقاله
  • زیر عنوان
  • صد کلمه ابتدایی مقاله
  • تگ‌های H
  • پاراگراف آخر
  • توضیحات متا
  • تگ alt و عنوان عکس

URL سایت: به آدرسی است که از یک صفحه مشخص سایت به گوگل می‌دهید URL می‌گویند. این آدرس می‌تواند فارسی یا انگلیسی باشد اما برای اینکه یک URL بهینه داشته باشید دو مورد را رعایت کنید.

استفاده از کلمه کلیدی در URL
کوتاه بودن URL
هر چقدر که URL طولانی‌تر باشد، اعتبار آن کمتر خواهد شد.

عنوان مقاله: عنوان باید در تگ۱ H قرار بگیرد، اگر از مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید، خود وردپرس عنوان را در تگ H1 قرار می‌دهند و نیازی نیست شما کاری انجام دهید. سعی کنید که عنوان مقاله را تا حد امکان جذاب بنویسید و کلمه کلیدی را در ابتدای آن قرار دهید.

تگ‌های H: این تگ‌ها بخش‌های مهم مقاله را به موتورهای جستجو نشان می‌دهند. همان‌طور که گفتیم عنوان در تگ H1 قرار می‌گیرد. تگ‌های H2 تا H6 برای مشخص کردن دیگر بخش‌های مقاله در نظر گرفته شده‌اند. اهمیت تگ‌‌ها از تگ H1 شروع شده و به ترتیب کمتر می‌شود.

توضیحات متا: در نتایج و در زیر عنوان مقاله دیده می‌شود. اگر این بخش را جذاب بنویسید احتمال کلیک بر روی مقاله را افزایش می‌دهید. در توضیحات متا، توضیحی درباره اینکه مقاله به چه موضوعی پرداخته در کمتر از ۱۶۰ کلمه ‌بنویسید.

اگر این بخش را خودتان وارد نکنید گوگل قسمتی از محتوا را به عنوان توضیحات متا انتخاب می‌کند.

بروزرسانی محتوا: بخش مهمی از سئو رسیدگی به محتوایی موجود در سایت‌تان است اگرچه در اغلب سایت‌ها محتوا پس از قرار گرفتن در سایت فراموش می‌شود. هر محتوایی برای اینکه تولید شود هزینه زمانی و ریالی داشته است پس از آن حداکثر استفاده را بکنید. بروز رسانی محتوای قبلی به طور مستمر باعث بهبود رتبه مقاله می‌شود.

راه‌های زیادی برای به روز رسانی مقاله است از جمله:

  • اضافه کردن عکس‌، وصدئو یا صوت مرتبط با مطلب
  • اضافه کردن لینک داخلی
  • اضافه کردن لینک خارجی
  • اضافه کردن محتوا تا بهتر به سوالات بازدیدکنندگان پاسخ دهید
  • استفاده از عکس ویدئو صوت
  • سئو عکس با حجم کم
  • خوانایی مطلب
  • لینک داخلی و خارجی

لینک‌ داخلی: به این معنای است که بین مطالب مرتبط سایت، لینک ایجاد کنید. در این حالت موتورهای جستجو و کاربران دسترسی بهترین به مطالب پیدا می‌کنند. هدف، لینک‌سازی نیست، بلکه ارتباط صفحاتی است که به نوعی تکمیل‌کننده یکدیگر هستند.

نکته بسیار مهم در لینک‌سازی داخلی این است که با کلمه کلیدی خودِ صفحه به صفحات دیگر لینک ندهید. اگر کلمه کلیدی یک صفحه، سئو محتوا است نباید از این کلمه به صفحه دیگر لینک بدهید چون ارزش و اعتبار کلمه کلیدی را پایین می‌آورد. کلمه سئو محتوا تنها مخصوص یک صفحه از سایت تعریف شده است.

سئو-محتوا-لینک-داخلی

به طور مثال سئو عکس، کلمات کلیدی، انتخاب عنوان جذاب، تولید محتوا گزینه‌های مناسبی برای لینک‌سازی در صفحه سئو محتوا هستند اما نه خود کلمه سئو محتوا.

تنها در جایی که واقعا نیاز به لینک‌سازی است این کار را انجام دهید و زیاده‌روی نکنید چون تعداد لینک‌های زیاد باعث گیج شدن خواننده می‌شود و تمرکز بر روی مقاله را از بین می‌برد.

لینک خارجی: گوگل دوست ندارد که شما تنها دریافت کننده لینک باشید. در هر جایی از سایت که نیاز می‌بینید به یک منبع یا سایت معتبر بیرونی لینک بدهید حتما این کار را بکنید.

لینک خارجی به خواننده نشان می‌دهد که محتوای ارزشمندی دارید که برای تولیدش زمان صرف کرده‌اید و از منابعی معتبری استفاده کرده‌اید. موتورهای جستجو نیز با بررسی این لینک، ارتباط محتوایی میان این دو مطلب برقرار می‌کنند.

به روزرسانی بخشی از سئو سایت است و بدون آن نمی‌توانید به رتبه خوبی در سئو برسید.

ویدئو و صوت، اینفوگرافی: استفاده از ویدئو یا صوت در کنار مطلب باعث می‌شود که خواننده زمان بیشتری را در صفحه بماند. محتوای چندرسانه‌ای در چشم خواننده جذاب‌تر است. اینکه در کنار متن، ویدئو یا اینفوگرافی قرار دهید یا همراه با صوت، متن آن را نیز در اختیار خواننده بگذارید برای خواننده بسیار خوشایند است و زمان بیشتری را در سایت صرف می‌کند.

تعداد سایت‌هایی که در آنها از محتوای صوتی و تصویری استفاده می‌شود به مراتب کمتر است. بنابراین با سئو ویدئو و صوت به راحتی می‌توانید رتبه خوبی در گوگل به دست آورید و به سرعت به صفحات اول بیایید.

سرعت سایت: حتی اگر محتوای جالب توجهی داشته باشید، اما نیاز به زمان زیاد برای لود شدن سایت باشد همه را از سایت خود فراری می‌دهید. GTmetrix ابزار مناسبی برای بررسی سرعت سایت است.

تنها یک عامل در سرعت سایت تاثیرگذار نیست اما مهم‌ترین عوامل در محتوا نکات زیر هستند.
اندازه و حجم عکس‌ها
کاهش حجم فایل‌‌های صوتی و تصویری

اگر هاستی که داری فضای زیادی ندارد، ویدئو یا صوت را در شبکه‌های اشتراک‌گذاری مانند آپارات و شنوتو آپلود کنید و لینک آن را در سایت قرار دهید. در این صورت افراد بیشتری محتوای شما را خواهند دید.

طول مقاله: قانون خاصی برای مشخص بودن طول مقاله وجود ندارد. اما مقالات کوتاهی که خیلی کوتاه و مختصر به موضوعی پرداخته باشند دیگر در گوگل رتبه خوبی نخواهند گرفت. طول مقاله را در حدی نگاه دارید تا علاوه بر اینکه به موضوع به طول کامل پرداخته می‌شود از زیاده‌گویی نیز پرهیز کرده باشید.

وقتی صحبت از محتوای بلند می‌شود منظور محتوای جامع است. به عبارت دیگر به یک موضوع به طور کامل پرداخته شود (این دلیل طولانی شدن محتوا است) در غیر این صورت طولانی کردن یک مقاله که حرف جدیدی در ادامه نخواهد گفت تاثیری در جلب خوانندگان و بهبود سئو سایت ندارد.

خوانایی مطلب: اگرچه گوگل تاکید بر محتوای کامل و جامع دارد اما به همان اندازه نیز بر روی چیدمان و خوانایی نیز حساس است. رعایت نکات زیر برای حفظ خوانایی مطلب کافی است.

  • در مقاله پاراگراف‌های اصلی را با تگ‌های H کنید.
  • قسمت‌های مهم مطلب را بولد کنید.
  • برای درک بهتر مطلب از عکس‌های مرتبط نه تزئینی استفاده کنید.
  • از لیست‌ها و شماره گذاری برای مواردی موردی استفاده کنید.
  • پاراگراف‌ها را بین سه تا چهار خط نگاه دارید.
  • از جملات خیلی بلند استفاده نکنید.
  • فاصله بین خطوط خیلی به یکدیگر نزدیک نباشند.
  • مطلب را دوباره بخوانید تا هیچ غلط املائی یا تایپی در آن نباشد.
  • در محتوا بخش‌هایی را به عنوان فضای باز(خالی) بگذارید. ظاهر محتوا نباید بیش از حد فشرده باشد.

موبایل فرندلی: خیلی از کاربران دیگر از کامپیوتر و لپ تاپ برای رفع نیازهای آنلاین خود استفاده نمی‌کنند. هر روز بر تعداد کاربران تلفن‌های همراه اضافه می‌شود و حداقل نیمی از بازدیدکنندگان سایت از طریق تلفن‌های همراه است. خیلی مهم است که سایت شما responsive باشد تا در تمام تلفن‌های همراه به خوبی نشان داده شود.

نتیجه گیری

برای محتوای خود برنامه ریزی داشته باشید و آهسته اما پیوسته محتوا تولید کنید. به این شکل نباشد که سه روز متوالی مقاله در سایت بگذارید و بعد دو هفته به سایت سرنزنید. اگر محتوای خوب و سئو شده را جدی بگیرید گوگل هم شما را جدی می‌گیرد.
محتوا را با هدف بهبود رتبه سایت انجام ندهید. هدف اصلی و نهایی شما از تولید محتوا باید جلب رضایت بازدیدکنندگان سایت باشد. به این ترتیب می‌توانید با آنها تعامل داشته باشید و شانس بازگشت مجدد آنها به سایت خود را افزایش دهید. اگر یادگیری سئو محتوا را با موفقیت پشت سر بگذارید بخش مهمی از مبحث سئو را پشت سرگذاشته‌اید.

منبع: مدیرآفرین

دانلود چک لیست آموزش تولید محتوا

 

آیا مطلب را دوست داشتی؟

۲ / ۵. ۱

ادامه مطلب